Sekitar di Dalam Kelas Hari ini ( science experiment )

14 01 2009

Hari ni, seperti yg dijanjikan dengan murid-murid Tahun 5, nak jalankan eksperimen.. so, selepas penerangan sedikit sebanyak..murid buatlah eksperimen yang telah dirancangkan…Murid-murid apa lagi bukan main seronok sangat.. saya sekadar pantau lah apa yg patut.

Theme: Investigating Living Things

Learning Area : 1. Microorganisms

Learning Objective : 1.1 Understanding that microorganism is a living things.

Learning Outcomes: By the end of the lesson, pupils should be able to state that microorganism grow.

Aim : To observe that microorganism grow.

Science Processes Skills: communicating/observing..

  • What do you need?

a slice of bread, water, plastic bag, magnifying glass.

  • What do you do?

  1. Sprinkle a few drops of water on slice of bread
  2. Then put the bread in plastic bag
  3. Keep the bread in a dark place
  4. Leave experiment for three days
  5. Observe the surface of this bread using a magnifying glass each day.

  • What do you conclude?

Actions

Information

24 responses

14 01 2009
Miss Izah Mohamed

salam sir..
bile bace blog sir ni tringat lak zaman2 skolah2 dlu time wt xperimen.. hehe

jwpn: mesti roti tu tumbuh kulat kn nanti.. hehehe

14 01 2009
Muhammad Azli Shukri

salam saya link blog abang.

14 01 2009
sir NIK

salam….miss Izah..tq kerana selalu yang pertma memberi ulasan..( tq so much ).. budak2 ni memang seronok kalau buat experiemnt..bygkan hari2 nak suruh buat experiment..teruklah cikgu..:)) jawapan anda betul..:)

14 01 2009
sir NIK

salam…muhammad Azli, terima kasih..kerana link my blog

15 01 2009
nurulzia

wah..mmg best belaja sains especially bio..huhuhu

15 01 2009
KINI

salam pagi sir nik!
wahh … mengimbau kembali zaman sekolah KINI ….

windu ngan cikgu zainon guru sains yang garang giler tapi caring ngan KINI.. sampai 1 sek gelar dia mak angkat buat KINI..

15 01 2009
Aidaroha@Haida

seronok belajar kalo ada aktiviti camni.. kecik2 lagi dh boleh buat eksperimen.. dulu zaman sy sek menengah br dpt bereksperimen.. hahaa

15 01 2009
anida anuar

budak-budak kelas tusyen saya yang darjah 5 ada bertanye pada saya jawapan bagi eksperimen ini.saya pun jawab jer lah ikut buku kata..tanpa buat macam yang sir buat….eh!nanti saya nak buat lah macam ni…bagi budak-budak seronok.boleh lah bantu saya mengajar tusyen ni nanti ye…

15 01 2009
fahmi

salam sir…

wah…. dah start mengajar….:)
bestnyer….:)

15 01 2009
CAHAYA

hehe. nasib baik diorang tak makan je roti tu.🙂

15 01 2009
sir NIK

salam…nurulzia..terima kasih melawat blog saya

15 01 2009
sir NIK

salam….terima kasih KINI..ya kdg2 tu mungkin ada yg teringat masa di bangku sekolah dulu..

15 01 2009
sir NIK

salam..aidaroha@Haida..yang penting murid seronok, p&p tercapai..memadailah buat saya..

15 01 2009
sir NIK

salam…cikgu anida..buat saja..pasti murid2 cikgu seronok..biar mereka sendiri rasa pengalaman sendiri..

15 01 2009
sir NIK

salam.. Fahmi…kena mula dah..dah minggu ke 2 dah ni MI

15 01 2009
sir NIK

salam….terima kasih Cahaya.. rasanya tak makan kot..

15 01 2009
sir NIK

terima kasih En.Muhammad Azli

15 01 2009
Mak Su

oh…. nak menternak kulat ya?

15 01 2009
LotsOfLove-Pearls

Teringat pulak zaman dulu..
syoknyer jadi pelajar..

15 01 2009
Lis Indra

Eksperimen membuat apa Sir?

Hasilnya bagaimana?

15 01 2009
sir NIK

salam….terima kasih LotOf Love

15 01 2009
sir NIK

salam..Lis..eksperimen tengok kehadiran kulat Lis..

15 01 2009
sir NIK

salam…maksu…:))

15 01 2009
sir NIK

salam..Lis hasilnya kena tunggu dulu dlm masa seminggu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: