Peringkat-Peringkat Tidur

11 01 2009
lenanya tido..

Syukur kepada Allah swt kerana memberi nikmat tidur kepada semua mahkluk di muka bumi ini. Bayangkan seandainya kita tidak tidur-tidur macam mana? Tentu kalut bukan.. tidur ialah proses kita melelapkan mata dan merehatkan badan sepenuhnya. Pada saya, istilah tidur boleh dimaksudkan sebagai satu fasa di mana tidak sedarkan diri buat sementara waktu. Dalam fasa ini, badan akan membaiki kerosakan yg berlaku pada sel-sel tubuh serta membantu membina sel-sel baru. Tekanan darah akan menurun dan kadar denyutan jantung juga rendah. Semasa tidur, keperluan oksigen adalah rendah, yang juga menyebabkan proses pernafsan kita juga akan menjadi rendah.

Tahukan anda tidur ni ada 2 peringkat:

  1. Peringkat Bukan REM ( Rapid Eye Movement ) atau Pergerakan Mata Laju;
  2. Peringkat REM- pada permulaan tidur, kita akan menempuh Peringkat Bukan REM terlebih dahulu. Peringkat ini terbahagi kepada 4 fasa, bergantung kepada kenyenyakan tidur seseorang.
Dalam peringkat permulaan ini, individu yang sedang tidur, tidak membuat pergerakan mata yang nyata, anggota badan boleh digerak-gerakan, manakala aktiviti otak pula adalah perlahan. Apabila tidur menjadi nyenyak dan mula memasuki peringkat REM, mata akan mula bergerak-gerak, sedangkan otot-otot lain menjadi lumpuh seketika kecuali jantung dan aktiviti otak menjadi sangat aktif. Pada peringkat ini biasanya mimpi akan terjadi pada seseorang yang tidur. Semoga maklumat ini memberi sedikit sebanyak kepada semua…


Actions

Information

12 responses

11 01 2009
Miss Izah Mohamed

salam sir..tdo tu mmg nikmat..
syukur laa kn dpt lelapkn mata..
sstgh org tu xdpt tido pn.. uhuh

11 01 2009
teachersally

Btol tu..syukuri lah nikmat2 Allah bagi..salah satunya Zzzzzzzz..tido..tido yg cukup n selesa menjamin hari esok yg pasti ceria..

11 01 2009
fahmi latiff

sir tq sb jadi follower…
tq jugak sb kongsi info tidur ni fahmi suka sangat…. sebab tak tahu pun… pasal ni…:)

11 01 2009
erisya nor

salaams sir nik….memang besar nikmat tidur ni. dulu masa remaja erisya dapat penyakit tak leh tidur…memang tension! alhamdulillah sekarang dah normal….nikmatnya tidur!

11 01 2009
sir NIK

salam…. miss Izah betul tu..tq

11 01 2009
sir NIK

salam…..terima kasih teachersally…

11 01 2009
sir NIK

salam…. tq dari saya juga kerana selalu menjengah blog saya yg tak seberapa ni..

11 01 2009
sir NIK

salam..terima kasih erisya..

11 01 2009
DrSam

saya kalau dah penat sangat, letak kepala terus lelap je🙂

11 01 2009
Miss Izah Mohamed

sir nik.. ambik laa award kt blog sy k..🙂

11 01 2009
sir NIK

betul sangat tu Dr..

11 01 2009
sir NIK

salam……..ok miss izah..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: